سرزمین شیر و خورشید

سرزمین شیر و خورشید یعنی ایران من

سرزمین شیر و خورشید

سرزمین شیر و خورشید یعنی ایران من

مشخصات بلاگ

از بازدید کنندگان گرامی خواهشمندم با نظرات و انتقادات خویش ، مرا در بهبودی این تارنما یاری نمایند.
با سپاس

طبقه بندی موضوعی

چند کتاب از نوشته های خودم

جمعه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۵۶ ب.ظ

با سلام .

من تا حالا زیاد از خودم ننوشتم . فقط روزای اول گاهی اشارتی در نوشته هایم به زندگی خودم می کردم .

ولی دوست دارم بیشتر شناخته بشم . من راستش از 10-11 سالگی دست به قلم برای نوشتن شدم ولی نوشته هام ارزشی نداشت و بیشتر به دل خودم هم نمی نشست . تا حدود 1375 خورشیدی مصمم شدم که کارهایم را مرتب و منظم کنم . برای همین از سیاه نوشته های پیش از این تاریخم شروع کردم و نوشته های بی ارزش را از بین بردم و البته کلی شعر و سروده و سیاه نوشته هایم را از میان بردم . چون وقتی در سالهای پسین به آنها نگاه می کردم ازشون بیشتر بدم می آمد و احساس می کردم که هیچ ارزش ادبی و تاریخی و ... نداره . شاید حدود 2-3 هزار صفحه رو دور ریختم .

در این سالها که مصمم به نوشتن دوباره شدم ، البته هنوز حرفی از کامپیوتر و اینجور چیزها نبود و هنوز توانایی خرید این دستگاه رو نداشتم ، ولی خوب شروع کردم به تنظیم و ترتیب نوشته هایم . من از دوران شیرین دبیرستان شیفته ی تاریخ و ادبیات شده بودم و در این دوران هم به این دو رشته کشیده شدم و البته ترکیب این دو که تاریخ ادبیات بود . نوشته های پیش از این رو مرتب کردم و زواید اون رو دور ریختم . وقتی مرتب تر شد دیدم که کلی مطالب رو دوباره و سه باره تکرار کرده ام . به هر روی زمانی که داشتم به سالهای سربازی نزدیک می شدم ، با توجه به ضیق امکانات و حتی عدم توانایی برای تهیه ی کاغذ آ 4 و ... دست به دامن کاغذهای باطله شدم و در پشت کاغذهای یک بار استفاده شده شروع به نوشتن کارهایم شدم و همین عادتی شد که تا امروز هم نتونم از کاغذهای یک روی سفید بگذرم .

یک وقتی چشم باز کردم و دیدم ددم وای نزدیک به 10 هزار ورق نوشته دارم که یک ذره هم نظم و ترتیب نداره ، باز دست به کار نوشتن مجدد شدم . اون سال 1378 خورشیدی بود یعنی سه سال بعد از اقدام اول . باز هم کلی نوشته های مکرر نوشته شده رو دور ریختم و این بار برای این که بتونم نوشته هام رو مرتب تر کنم ، نوشته هایم رو دسته بندی کردم . چون شیفته ی زندگی نامه نویسی بودم ، خصوصا درباره ی شاعران پارسیگوی ، به فهرست نویسی روی آوردم ، ولی باز کارم گره داشت . در لیستی که تهیه کردم ، باز کلی شاعر رو پیدا کردم که بکرات یاد کرده بودم و یادم نمی آمد. این بار دست به دامن رایانه شدم و آن روز سال 1381 خورشیدی بود . این بار کار شسته و رفته تر شده بود و سرانجام در برنامه ی اکسل شروع به پالایش فهرست ها کردم و دیدم که بازهم زندگی نامه ی 300 - 400 شاعر رو بازهم تکرار کرده ام . خلاصه کار رو بهتر کردم و تا آخرین روزهای مرداد 1390 خورشیدی ، در حالی که ازدواج کرده بودم و مانی پسر کوچکم در حال به دنیا آمدن بود ولی هنوز در دنیای زر بود ، دیگر نتونستم نوشته هام رو روی کاغذ بیارم از یک طرف معتاد نوشتن با رایانه شده بودم و از یک طرف منابع کافی برای نوشته هام در دسترس نداشتم . یکی از بدترین اشکالات کارهای من این بود که در زمانی که زندگی نامه ی سرایندگان رو می نوشتم در ذیل آن اصلا به منبعی که از اون استفاده کرده بود اشاره یی نکرده بودم ، دیدم که در دوران گذشته هم اینقدر بی احتیاطی نداشتند چه برسد به عصر تکنولوژی . باز شروع کردم به گردآوری منابع و این بار در زیر نوشته هام به شکل اختصاری منابع رو افزودم . ولی کار خیلی شلوغ شد . حالا بعد از 5 سالی که از این نانوشتن می گذره ، دلم تنگ شده برای نوشتن روی کاغذ . البته در این مدت که روی کاغذ زیاد کار نکردم ، در رایانه کتابهای بسیاری نوشتم که از اونها می تونم به اینها اشاره کنم :

پارسی کراسه یا قرآن پارسی سره

تاریخ سرزمین شیر و خورشید که جلد سوم آن که شامل هخامنشیان بود نیمه کاره ماند . تاریخ ایران بعد از اسلام رو از آغاز دوره ی طاهری تا اواسط دوره ی سامانی مرتب کردم . البته با انضمام منابع در ذیل نوشته هام .

ویرایش و تدوین مجدد زرسالاران یهودی و پارسی (5 جلد در یک جلد)

ویرایش و تصحیح دیوان خطی شهاب ترشیزی

ویرایش و تصحیح مثنوی خطی و چاپی نقش بدیع غزالی مشهدی .

ویرایش ترجمه ی تفسیر تبری .

ویرایش روض الجنان و روح الجنان ابوالفتوح رازی  .

ویرایش و تصحیح مثنوی حمله ی حیدری راجی کرمانی  .

ویرایش و تصحیح مثنوی مظهر الاسرار هاشمی کرمانی  .

ویرایش و تصحیح احیاء علوم الدین امام محمدغزالی .

 . . .....

  • ۹۴/۱۲/۲۱
  • بهرام محتشم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی