سرزمین شیر و خورشید

سرزمین شیر و خورشید یعنی ایران من

سرزمین شیر و خورشید

سرزمین شیر و خورشید یعنی ایران من

مشخصات بلاگ

از بازدید کنندگان گرامی خواهشمندم با نظرات و انتقادات خویش ، مرا در بهبودی این تارنما یاری نمایند.
با سپاس

طبقه بندی موضوعی

درباره ی خودم 1

دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۵۱ ب.ظ


راستش من دوست ندارم که از خودم تعریف کنم . ولی برای معرفی خودم باید یادآور شم که از سال 1369 خ اولین نشانه های علاقه به کتاب در من شکوفا شد ، از همان اول هم علاقه به نوشتن در من بیدار شد . آن وقت ها ، من هیچ امکاناتی برای این کار نداشتم ، پدرم بی سواد بود و زیاد با کتاب خوندن من موافق نبود ؛ امکانات نوشتن هم زیاد برام مهیا نبود ، اون وقت ها از بالاترین جای ممکن در حاشیه ی بالای کاغذ تا پایین ترین جای ممکن ، رو برای نوشتن به کار می بردم ، در انتهای متن ها کتابها که گاهی نیم صفحه ، بیشتر یا کمتر خالی بود ، آنها را جدا می کردم و برای نوشتن استفاده می کردم ، بعدتر ، از دفترهای باطله ی دوستام برای نوشتن استفاده کردم و در پایان هم سررسیدهای باطله و نیمه نوشته رو برای نوشتن هام به کار بردم ، هر چی بزرگتر شدم ، امکانات بیشتر شد تا این که در سال 1374-1375 بود که تونستم سررسیدهای نو و از سال گذشته رو برای نوشتن تهیه کنم و البته در این سالهای نه چندان زیاد تونستم به علایقم شکل بدم . در این سالها به دانشهای حفظی ، نظری بیشتر توجه داشتم ، علاقه یی به دانشهای تئوری مثل فیزیک و ریاضی و هندسه و ... نداشتم ، تنها علمی که از این شاخه توجه منو جلب کرد ، ستاره شناسی و فیزیک اونم در سطح مبتدی بود. ولی به طرز خیلی عجیبی شیفته ی تاریخ و جغرافی و سپس تر ادبیات شدم . جغرافی کم کم از علاقه های من کاسته شد ، عوضش تنها به جغرافیای تاریخی علاقمند شدم .

بعدش به سمت و سوی تاریخ و ادبیات گرایش یافتم . در این شاخه هم شیفته ی ادبیات کهن ایران از نخستین دوران اسلامی تا پایان دوره ی قاجار شدم . البته در آغاز دلبستگی به سبک خراسانی داشتم و سپس تر به باریک بینی های سبک هندی هم علاقه مند شدم ، ولی نتونستم باش خوب کنار بیام . ولی از خواندن آن ها غافل نشدم . در همین سالها ، فهمیدم به سرگذشت نگاری خیلی علاقه دارم . به سمت و سوی تذکره نویسی و رجال شناسی گرایش یافتم . حاصل کارم ، کتابی است که الان نزدیک به 10-12 هزار صفحه است که در 23 جلد می باشد و البته ، شامل 10 بخش می باشد و شامل زندگی نامه ی سرایندگان پارسی گوی است ، از آغاز تا امروز . معیار من برای شاعر شناختن یک شاعر ، حتی یک نیم بیت است که از او به جا مانده ، یا در تاریخ از او به نام سراینده یاد شده ، حتی اگر از اون شعری به دست نیامده باشد. به هر روی ،‌دست به کار نوشتن شدم .

این کتاب که بزرگترین کارم هست ، شامل 10- 11بخشه که شامل شاعران خراسان ، شاعران ری ، شاعران اصفهان ، شاعران کرد ، شاعران آذربایجان ، شاعران کرمان ، شاعران جنوب ، شاعران شمال ، شاعران فرارود ، شاعران ناشناس .، شاعران فارس . به هرروی بخشی از این کتابها دستکم 100 صفحه است ، تا کتابهایی که در سررسیدهایم به 3-4 هزار صفحه رسیده است .

  • ۹۳/۱۱/۲۰
  • بهرام محتشم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی